Home / Horeca / FNV Horeca speelt met vuur met inhuren Braboneger

 

FNV Horeca is een landelijke campagne begonnen om jongeren die in de horeca werken te betrekken bij de naderende cao-onderhandelingen. Deze campagne valt echter niet bij iedereen in goede aarde.

Juist in een periode waarin de zwartepietendiscussie een heet hangijzer is, heeft FNV Horeca een eigen ‘Zwarte Piet’, de zogenaamde Braboneger, ingezet. De campagne bestaat uit filmpjes waarin de Braboneger allerlei zaken uitlegt over de rechten van werknemers in de horeca, met een Brabants accent.

Discutabel

Antidiscriminatieorganisaties zijn woedend over de filmpjes. Een woordvoerder van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam vindt het ‘zeer discutabel’ dat een vakbond zijn naam verbindt aan een term als ‘Braboneger’. Het College voor de Rechten van de Mens vindt dat de campagne ‘een stereotype zonder duidelijke reden uitvergroot’. De campagne gaat tenslotte over arbeidsvoorwaarden, en niet over bijvoorbeeld discriminatie in de horeca.

Cabaretier

De Braboneger is een cabaretier, Steven Brunswijk, die al langer filmpjes op Youtube plaatst. FNV Horeca zegt dat Brunswijk is ingehuurd omdat hij bekend is bij de jonge doelgroep. De vakbond geeft wel toe dat de cabaretier eigenlijk niets te maken heeft met het doel van de campagne.

Steven Brunswijk vindt de ophef over de filmpjes maar onzin. Ook geeft hij toe dat hij de filmpjes vooral voor zijn eigen promotie maakt. Door de filmpjes kennen meer mensen zijn naam en dat heeft natuurlijk alleen maar voordelen.

 
Share this page
 

De dikste tracks

 

#KOKENDOEJEZO

 

JOUW MAANDELIJKSE MIXTAPE